29. november, 2019
Maribor

V petek, 29. 11. 2019, smo ob 18. uri organizirali odprtje razstave Potniki v Galeriji Epeka.

V projektu “Potniki” César Dezfuli raziskuje naš odnos do beguncev in predvsem vse večjo stopnjo popredmetenja ljudi, ki v stiski bežijo proti Evropi. Avtor posredno analizira stanje duha evropskega človeka, ki postaja vse bolj otopel do stiske drugih, za kar je, kar je glede na avtorjevo fotoreportersko kariero ironično, v veliki meri krivo prav skoraj vsakodnevno poročanje o človeški tragedijah. Medtem ko so ti v večini prispevkov prikazani neosebno, od daleč in s skoraj profesionalno distanco, je Dezfulijev pristop drugačen. Za avtorja je ključna človeška obravnava protagonistov, ki jim ne odvzema dostojanstva, temveč jih prikazuje kot suverene, celovite osebnosti. Vprašanje, ki si ga zastavlja, je, kdo so ljudje, ki se skrivajo za grozljivimi statistikami begunskih brodolomov in kakšna je identiteta žrtev in preživelih na poteh v Evropo.

Dokumentira “potnike” na begu v Evropo. Tega ne počne z distance; obravnava jih kot individuume z lastno identiteto in življenjsko zgodbo, ne kot anonimno maso ljudi iz daljnih in revnih dežel. V projektu, ki se razvija vse od leta 2016, ko je portretiral protagoniste na ladji Iuventa le nekaj minut po rešitvi in so spomenik dogodku, ki bo za vedno zaznamoval njihova življenja. Njihovi pogledi, obrazi, brazgotine oblačila ali njihova odsotnost pričajo o fizičnem in psihičnem stanju, v katerem so bili po katastrofi, ki so jo doživeli na poti proti Evropi.

Na drugi strani pa uporablja še bolj individualiziran pristop in nekatere spremlja skozi njihova življenja. Tako od leta 2016 sledi mlademu, 19 letnemu, Gambijcu Malicku Jengu, ki so ga z ladijske razbitine rešili avgusta 2016. Kot mnogi mladi Afričani je, brez da bi povedal družini, marca 2016 odšel proti Evropi. Najprej skozi Senegal, nato skozi puščave Malija v cisterni za bencin, v kateri je skoraj umrl zaradi zadušitve. Ko je prispel v Libijo, je mesec prebil v ujetništvu, saj se je država, po padcu Gadafijevega režima spremenila v nenadzorovan trg sužnjev. Več oboroženih skupin preži na migrante, ki prihajajo iz podsaharske Afrike — nadzorujejo begunske poti in migrante pogosto zapirajo in od družin zahtevajo odkupnine. Malik je bil v zaporu priča večim umorom in zlorabam ujetnikov; ko je njegova družina plačala odkupnino, je stopil v stik s tihotapcem, ki ga je prepeljal v “povezovalni center” v Tripoliju, od koder je po treh tednih čakanja z ladjo skupaj s 118 drugimi odšel proti Evropi. Po brodolomu je najprej odšel na Siciljo in nato v mesto Biella na severu Italije, kjer prebiva v začasnem sprejemnem centru imenovanem Hotel Colibri — predelan hotel, ki je bil več kot 10 let zaprt. Tam čaka na odobritev azila ali pa na vrnitev v Afriko.

Razstava združuje oba pristopa k obravnavi beguncev — “panoramski” pregled številnih posameznikov, ki čakajo na boljšo prihodnost v Evropi in bolj individualizirano sledenje življenjski zgodbi mladega begunca. Predstavila bo zgodbe, ki se skrivajo za spregledanimi ljudmi, ki tvorijo grozljive statistike, o katerih vsak dan beremo v medijih.


Razstava bo odprta vsak delovnik od 13. do 16. ure in po dogovoru: epeka@epeka.si

Razstava je bila brezplačno na ogled do 20. decembra 2019.


Razstavo sofinancira Mestna občina Maribor.

Združenje EPEKA, so. p., podpira: