14. junij, 2019
Galerija EPEKA

Združenje EPEKA, so. p., je organiziralo otvoritev razstave Razstava naslovnic Mladine.

Mladina je ena redkih publikacij, ki jo, vse od njene osamosvojitve leta 1982, poleg družbeno aktualnih tem zaznamujejo tudi lucidne in pogosto zelo udarne naslovnice. Razstava, ki bo od 14. junija 2019 na ogled v Galeriji Epeka, prikazuje izbor naslovnic zadnjih 5 let. Te predstavljajo reprezentativen presek prostora, ki ga naslovna stran tednika odpira umetnikom različnih ozadij in slogov, da v svojem avtorskem jeziku jedrnato zaobjamejo bit aktualnih političnih dogodkov in družbenih trendov. Mladinine naslovnice so prostor avtorskega izraza ter jasne komunikacije stališč tednika in čvrste uredniške drže. Zato so pogosto kamen spotike tistim, ki jih prikazujejo skozi svojo pronicljivo satirično optiko. Verjetno najodmevnejši zdrs, ki je nastal tudi kot posledica ene izmed naslovnic, je bila afera okoli vile admirala in takratnega obrambnega ministra Jugoslavije Branka Mamule v Opatiji. Satirični naslovnici in kritičnim člankom so sledili pritiski JLA na Slovenijo, ki so nazadnje vodili do afere JBTZ in njenih posledic.

Stalna težnja Mladininih naslovnic, da dregnejo prav tja, kjer najbolj boli, je pred le nekaj meseci vodila do podobne reakcije s strani trenutne madžarske vlade. Naslovnica, ki je razstavljena tudi na razstavi v Galeriji Epeka, prikazuje madžarskega predsednika Viktorja Orbána, ki ga obkrožajo ljubeči kadri stranke SDS – Branko Grims, Milan Zver in Janez Janša. Na Madžarskem je najbolj odmevala Orbánova dvignjena desnica, ki močno spominja na fašistični pozdrav in odpira neprijetna vprašanja o spogledovanju madžarskega voditelja s totalitarizmi minulega stoletja. Čeprav madžarska vlada konsistentno zanika vsakršne vzporednice z režimom, ki je bil poražen v drugi svetovni vojni, državo zaznamuje trend rehabilitacije posameznikov, ki so sodelovali z nacističnim režimom, vključevanje avtorjev z močno izraženimi antisemitskimi stališči v kurikulum, napadi na znane Jude in indici razvijanja kulta voditelja. Na Slovenskem je bolj pomenljiv položaj pripadnikov največje opozicijske stranke ob madžarskem predsedniku in pomadžarjena slovenska zastava, ki jo v prosti roki drži Branko Grims. Orbanizacija dela slovenske politike in medijev je tema, ki je bila pogosto obravnavana; nove dimenzije FIDESZ-evih interesov pa je odprla verbalna nota Madžarske, ki je nastala kot posledica omenjene naslovnice. Dogajanje je primerljivo s tistim pred dobrimi tridesetimi leti: madžarska veleposlanica je protestirala pri Ministrstvu za zunanje zadeve zaradi neprimernosti naslovnice in prosila “za pomoč pri preprečevanju podobnih incidentov v prihodnosti”.

Prav ta incident, ki je znova jasno ilustriral moč, ki jo ima vizualna podoba podprta z raziskovalnim in novinarskim delom ter dejstvi, ki določenemu segmentu političnih elit ne ustrezajo, je bil tudi povod za razstavo v Mariboru. Ta prikazuje dela več avtorjev in avtoric, ki so v zadnjih petih letih skozi vizualni jezik komentirali aktualno politično in družbeno dogajanje, predvsem postopen zdrs iz demokracije in kapitalizma v smeri vse bolj totalitarnim političnim prijemom, ki so svoj krešendo dosegli z begunsko krizo in zadnjo afero, ki je nastala kot posledica pretirane pronicljivosti avtorja naslovnice.

V okviru mednarodne aktivnosti v Projektu IGDV, ki bo v Mariboru potekala od 1. do 5. julija, vas 4. julija vabimo na angleško vodstvo po razstavi in okroglo mizo, o vlogi medijev v oblikovanju zgodbe o begunski krizi in njenih posledicah.

Avtorji razstavljenih naslovnic: Tomaž Lavrič, Damjan Ilić, Mina Fina, Uroš Abram, Fabrika Sarajevo, Ivian Kan Mujezinović, Borut Krajnc in Vlasto Kopač. Kreativni direktor: Robert Botteri

Facebook dogodek

Madžarski Facebook dogodek

GALERIJA

Razstava je nastala v okviru projekta Izobraževanje za globlje družbeno vključevanje, ki poteka v okviru programa Erasmus+ in nacionalne agencije CMEPIUS. Vsebina razstave odraža izključno stališča avtorja/jev. Nacionalna agencija in Evropska Komisija nista odgovorni za kakršno koli uporabo informacij, ki jih razstava vsebuje. 

Združenje EPEKA, so. p., podpirajo: